10 הסיבות לכך שאתה מעצב בינוני

לא מעט מתבלבלים בין מקצועיות למקצוענות ובין חובב לחובבן. בהגדרה המילונית אדם מקצועי הוא בעל מומחיות במקצוע, או השתייכות אליו. לעומתו מקצוען מתפרנס ממקצועו ובעל התנהגות האופיינית למקצוען. חובב הוא מי שעוסק במשהו כתחביב ולעומתו חובבן הוא מי שאיכות הביצוע שלו ירודה ורחוקה מלהיות מקצועית. מדוע אנו מטריחים אתכם בהגדרות אלו? מעצבים רבים מציגים את עבודותיהם בקבוצות מקצועיות ברשתות החברתיות. חלקם זוכים לתשבוחות ומרביתם זוכים למקלחת קרה. האחרונים לא פעם מלינים על התגובות ומתגוננים באופן המעורר דיון שבחלקו פילוסופי. האם חובב פטור משיפוט איכות הביצוע ובאותה נשימה, האם לא הגיוני שכל אדם מקצועי ינהג כמקצוען. שהרי קיימים, למשל, שחקנים חובבים שנוהגים כמקצוענים ושחקנים מקצועיים, המקבלים שכר בעבור עבודתם ועדיין משחקים באופן חובבני. במאמר זה נמנה 10 סיבות לעובדה שטרם הגעתם לרמה הרצוייה ואולי, מזה זמן רב אתם מדשדשים, או בכלל עומדים במקום. אז אולי לדעתכם מאמר זה אינו עבורכם, אבל סביר שחלק מהסעיפים הבאים נוגעים גם לכם- בכל מקרה- כדאי לקרוא.‬ מאמרים נוספים בנושא בדף הבית בנושא עיצוב

יתכן ובנקודת זמן זו אלו יכולותיכם, אך אין זה אומר שלא תשתפרו עם השנים. כיום אני מביט בעבודות העיצוב שיצרתי בתקופת הלימודים במידה רבה של סלחנות- הרי אלו היו היכולות שלי אז והידע שהיה ברשותי ברובו היה תיאורטי. אין זה אומר שלא השתפרתי עם השנים ולכן אם אתם בתחילת דרככם, אל דאגה, מנקודת ההתחלה אפשר רק להשתפר.

01 אתם חדשים בתחום

כלל האצבע הבסיסי ביותר קובע שככל שאתם עוסקים במשהו זמן רב יותר- אתם משתפרים, אתם רוכשים מיומנות וידע מעשי, משכללים את יכולותיכם ובשלב מסויים העבודה זורמת יותר מבין האצבעות. הביטחון המקצועי שלכם נבנה עם השנים והוא נשען על תיק עבודות שהולך ומתגבש ובפועל מהווה תוצר של הניסיון שצברתם. האם העובדה שעבודות העיצוב שלכם בינוניות מעידה שאינכם כשרוניים? לאו דווקא,

ולעומתו המקצוען יתאמן עד שהוא לא יוכל לטעות. ההמלצה הבאה שנוייה במחלוקת, אך עדיין יעילותה מוכחת. לכל מי שסיים את לימודי העיצוב וטרם מצא את מקומו מומלץ להתחיל לעצב במסגרת משפחתית ובמסגרת התנדבותית עבור עמותות ללא כוונת רווח. נכון, הרשת מלאה בדיונים סוערים בנושא ובצדק, אבל עבודה התנדבותית, בייחוד בתחילת הדרך ממלאת שלושה תפקידים- הראשונה מן הסתם קשורה ל׳מצווה׳ עצמה, השניה קשורה לצבירת הניסיון בעבודה מול לקוחות והשלישית נוגעת בעיבוי תיק העבודות שברשותכם. הבונוס הוא השמירה על כושר ומניעת חלודה. ראוי לציין בשלב זה שעבודה לאורך שנים איננה ערובה ליכולת משובחת, אך ביכולתה לתרום משמעותית למיומנות.

02 אתם לא מתאמנים מספיק

סעיף זה מיועד בעיקר לסטודנטים שסיימו את לימודיהם ועדיין לא עוסקים בתחום באופן סדיר ובנוסף לכל מי שסיים קורס מקצועי. ידע, באופן מוזר, הוא דבר חמקמק, מאיר אריאל, בשירו נשל הנחש שר ״תעזבהו יום יעזבך יומיים״- משפט זה‪,‬ המבוסס על התלמוד הירושלמי, גורס שאם אתה עוזב משהו ומתרחק ממנו, אל לך לצפות שישאר במקומו ויחכה לך, ההתרחקות תהיה גם מצידו והחזרה אחר כך תהיה קשה כפליים. עם סיום הלימודים, כעבור זמן קצר, החלודה תצוץ והידע שנצבר, אך לא תוחזק בתרגולים מעשיים, יתנדף ולעיתים במהרה. קיים פער בין ידע תיאורטי למעשי- מיומנות, כמו ידע, היא דבר נרכש וניסיון מעשי, כידוע, לא יסולא בפז. השחקנית ג׳ולי אנדרוז אמרה פעם ש״ההבדל בין חובבן למקצוען הוא שחובבן יתאמן עד שהוא יצליח

 את המוץ מן התבן, אבל הנקודה היא שבניגוד לעידן טרום הרשת- יש ביכולתו של כל אחד לצבור ידע יקר בזמן קצר ולעיתים בעלות אפסית. הרשת היא כמובן רק מקור אחד לצבירת מידע. בנקודה זו נציין שלקורסים מקצועיים מספר יתרונות על סרטוני הדרכה, הראשון שבהם הוא קשור לביטחון במהימנות המידע והשני נוגע למסגרת שהם מעניקים, שבמידה מסויימת מאלצת למידה סדירה. למידה באופן קבוע תורמת להתפתחות המקצועית שלכם, מונעת קיבעון ומניעה לנסות דברים חדשים. גם אם חייכם עמוסים וצפופים במטלות תובעניות, עדיין תוכלו לפנות לפחות עשר דקות ביום לקריאת פרק בספר, מאמר, או אפילו טיפ קטן לתחזוקה יומית.

03 אתם לא מעשירים את הידע שלכם

תחום העיצוב הפך בשנים האחרונות לתובעני יותר והאשמה לא נתלית בטרנדים, המתחלפים חדשות לבקרים, אלא בתחומי העיצוב המתרבים ובתוכנות הגראפיות המתעדכנות באופן שכיח מבעבר. הדעה הרווחת בתחום היא שיום ללא התקדמות מקצועית הוא יום מבוזבז, או במילים אחרות- ביום שלא עשית צעד קדימה, בפועל צעדת לאחור. אני מכיר לא מעט אנשים שמקדישים לפחות שעת אימון גופני ביום - פעולה מבורכת ללא כל ספק. אך מה לגבי אימון מקצועי? המנטרה הנפוצה ״ידע הוא כוח״ אמנם קלישאתית, אך בשורה התחתונה יש בה יותר מגרעין של אמת. רשת האינטרנט מלאה בידע. נכון, בעידן של שפע במידע חשוב לדעת לבור

ביותר של תוכנות העיצוב הפופולאריות. למעשה מדובר היה בפיגור של 7 גירסאות שיצאו לאור במהלך העשור האחרון. מעבר לכמות עצומה של תכונות שנוספו לתוכנות אלו בפרק זמן זה, בחלק מהתוכנות התבצעו שינויים מבניים ששינו את מאפייני התוכנה והמחשבה על  הידע שיהיה עליו להשלים הטרידה את מנוחתו. אז נכון שעיצוב לא מתחיל ונגמר בתוכנות, אבל עדיין מדובר בכלים שאמורים לשרת ולסייע בהשגת המטרה. לא תמיד מקום העבודה מקפיד לעדכן את התוכנות שברשותו. אבל זה לא אמור למנוע מכם להתעדכן באופן עצמאי. מעצבים שאינם קוראים מאמרים, אינם מבקרים בתערוכות וכנסים וטומנים ראשם באדמה נוכח ההתפתחות שעבר התחום חוטאים בעיקר לעצמם ועלולים ׳בבוא העת׳ להתעורר למציאות קשה.

04 אתם לא מתעדכנים

בעבר הכלים לעיצוב שכנו ברובם בקלמר ובתיק השרטוט והעשרת הכלים הייתה כרוכה בכניסה לחנות לציוד לאומנות. אך ארגז הכלים של מעצבים בימינו נשען על עולם דיגיטלי, על תוכנות, יישומונים ועזרים שחלקם הגדול לא היה קיים במאה הקודמת. כללי המשחק השתנו ועל כתפיו של כל מעצב מונחות משקולות בדמות תוכנות המתעדכנות בשכיחות גבוהה וטרנדים שמאז ומעולם התחלפו בקצב מסחרר. אז אמנם ניתן בקלות להתעלם ממשקולות אלו, להימנע מטרנדים ולהמשיך לעצב בכלים מלפני עשור ללא כל בעיה מוחשית. אך בקצב בו מקצוע העיצוב התפתח בשנים האחרונות, לא מעט מעצבים מוצאים שהידע הטכני שברשותם לא מספק והפער בינם לבין מעצבים שהקפידו להתעדכן גדל בקצב מדאיג. לאחרונה פגשתי במעצב שבמקום עבודתו עדיין משתמשים בגירסאות מוקדמות

העוסק בלעדית בעיצוב. מעצבים מצליחים, כמו כל בעל מקצוע טוב, חולקים מכנה משותף אחד- לכולם יש תשוקה למקצוע וחיים אותו גם מחוץ לשעות העבודה. הם לא רק אוהבים לעצב, הם נהנים מעיצוב טוב וחלקם אף נהנים לשרבט ולשרטט רעיונות. גדולי המעצבים במאה העשרים לא זכו לראות בחייהם מחשבים ואף על פי כן יצרו יצירות שקשה מאוד לחקות גם בעידן המחשב. מאוריץ קורנליס אשר, שיצירותיו זכו להערכה גם בקרב אנשי מדע, הצליח ליצור ציורים מדוייקים, כמעט מתמטיים ועדיין כאלה שלא יכולים להתקיים במציאות וחשוב לא פחות צויירו ידנית. מודל השראה זה מחזיר כל מעצב ליסודות הנלמדים בבתי ספר גבוהים לעיצוב. 

05 אתם נשענים מדי על תוכנות לעיצוב

תוכנות מעודכנות וידע נרחב בהן חשוב עד לנקודה מסויימת. באותה נשימה בה העלנו אותן על נס, נדגיש שתוכנות לעיצוב הן לא יותר מכלים. השוק רווי בקורסים קצרי מועד לעיצוב באמצעות תוכנות ונדמה שהיטשטש הגבול בין מעצב ומבצע גראפי. משך הלימודים במוסדות הגבוהים לעיצוב הוא כ-4 שנים, בסיומם מוענק לבוגר תואר בעיצוב. לא כולם מוכנים להשקיע ארבע שנים מחייהם בלימודים תובעניים וארוכי טווח. כתוצאה מכך, מעצבים ותיקים טוענים שרבים מהמעצבים שיוצאים לשוק העבודה מצויידים בידע טכני ראוי, אך ביכולות מצומצמות באבני יסוד בעיצוב כטיפוגרפיה, קומפוזיציה וצבע. שאלו עצמכם מתי לאחרונה ביקרתם במוזיאון לאומנות, בתערוכה, או בכנס

מומלץ מדי פעם להציץ במבחר תיקי עבודות משובחים ברשת. כדי לעשות זאת ניתן להקליד במנוע החיפוש את מחרוזת המילים
״Best design portfolios 2019״ (אין חובה להקליד את השנה). תוצאות החיפוש יציגו לא מעט אתרים המציגים את אתרי הפורטפוליו המובילים לטעמם.
אתר נוסף המתמקד בקטגוריה זו creative-portfolios מציג אתרים בעלי רעיונות יצירתיים השווים הצצה. מאמר המציג אתרים להשראה.

06 אתם לא מעריכים עבודות של אחרים

על חשיבותה של השראה כבר כתבנו במאמר קודם. מרבית המעצבים נעזרים באתרים ובספרי עיצוב לשאיבת השראה ול׳תדלוק׳ לפני עבודת עיצוב. החיפוש אחר השראה פותח חסמים, מרענן דרכי חשיבה וממריץ עשייה. אבל מעבר להשראה אקראית חשוב לבחור במספר מעצבים שאת עבודתם אתם מעריכים ולעקוב אחריהם. כדאי לשאול את עצמכם מדוע אתם מעריכים את עבודתם ומה בעבודותיהם משך את עיניכם וברגע שיהיו בידכם התשובות תוכלו לסמן מטרות כדי להשתפר. בנוסף

אינה בונה. אם תוכלו להתעלם לרגע מהעוינות הסמויה שיש בביקורת כזאת ולקחת את הנקודה שממצה את הטעויות בעבודה- תוכלו לצמוח מהביקורת וללמוד ממנה. הימנעו מהתגוננות- אל תתרצו ואל תגנו על בחירותיכם בעבודה, אחרת אנשים יימנעו מלספק ביקורת בעתיד. הביקורת לא אישית ועל פניו אין על פני האדמה ולו מעצב אחד שכל עבודותיו התקבלו בהתלהבות וזכו רק לתשבוחות. אם נדמה לכם שפרי עמלכם הוא כליל השלמות, עצרו לרגע, הביטו על עבודות מוקדמות שלכם- מה חשבתם עליהן אז ואיך הן נראות לכם כיום?

07 אתם לא מקשיבים לביקורות

הרשתות החברתיות מאפשרות למעצבים להציג את יצירותיהם  ולקבל משוב מיידי המספק אומדן כלשהו אודות איכות העבודה. כפי שציינו בפתיח, חוות הדעת והביקורות הנכתבות על כל יצירה יכולות להכאיב גם לבעלי עור עבה במיוחד. מקריאת משובים רבים עולה שרק חלקם ענייניים ומקצתם אף כוללים הערות פוגעניות. אך חשיפת עבודה לעיני הרבים, אם במדיות החברתיות, או לעיני עמיתים למקצוע, כרוכה בהבעת דעה כלשהי על היצירה. גם אם הביקורת אינה אוהדת, או אפילו גסה, אין זה אומר שהיא שגוייה. לעיתים יש גרעין של אמת גם בביקורת שלכאורה

את הרף). פוסברי לתדהמת כולם החליט לקפוץ עם הגב לכוון הרף, כאשר הזרוע והראש עוברים את הרף לפני שאר חלקי הגוף. קפיצה מקורית זו, לא רק שעבדה היטב, אלא זיכתה אותו במדליית זהב ובתהילת עולם- שכן מאז זו צורת הקפיצה המקובלת בענף. לאורך שנים כותב שורות אלו טוען ש״אם זה ארוך ומסובך- זה איננו הפתרון״. לא אחת אנו שבויים בהרגל שלא רק שאינו תורם, אלא גם מזיק. קביעה זו מחזירה אותנו לסעיפים הראשונים - הקפדה על למידה מתמדת, רענון תקופתי והימנעות מקבעון עשויים לתרום לשיפור מתמיד ביכולות ולהאיץ את תזרים העבודה.

08 אתם נצמדים להרגלי עבודה שגויים

מעצבים רבים נוטים לאמץ שיטות עבודה שלא רק שאינן יעילות, אלא גוזלות זמן רב ופוגעות במידה מסויימת ביצירתיות ובהספק היומי. לטענתם, אופן עבודתם נוח להם והוא עובד עבורם מזה שנים. אולי מדובר בעניין של אגו, או סתם חוסר מודעות, אבל זה שכולם עושים את אותן טעויות לא אומר שגם אתם צריכים לזרום עם העדר. ריצ׳ארד (דיק) פוסברי, למשל, קנה את עולמו באולימפיאדת מקסיקו סיטי (1968) דווקא בגלל שלא זרם עם העדר. עד לאותה תחרות נהוג היה לקפוץ לגובה באמצעות גלילת בטן (כאשר החלק הקדמי של הגוף מופנה כלפי הרף, והרגל עוברת ראשונה 

משמע, האם הוא בהתאם לבריף (הזמנת העבודה). לעיתים בלהט היצירה אנו שוכחים את היסודות וחושבים עיצוב נטו, כשבפועל אנו צריכים לעצב מתוך תפיסת תוכן ואסטרטגיה. הניסיון מלמד שלא רע לפעמים להביט ביצירה בעיניים של הלקוח, לקרוא שוב את הזמנת העבודה ולוודא שמעבר לאסתטיקה מולאו כל בקשותיו.

09. אתם שוכחים מי קהל היעד

אחד השיעורים המאלפים שעובר כל מעצב נוגע ביופיה של היצירה. לעיתים העיצוב יפה, אסתטי ומושך את העין ועדיין זוכה לביקורת נוקבת מצד הלקוח. כעיקרון אין פה עניין של יפה או לא יפה- אלא קודם כל האם הוא מעביר את המסר או לא. האם הוא מובן, האם הוא מכוון היטב לקהל היעד והאם הוא משרת את המוצר וממלא את דרישות הלקוח-

אך בחלוף השנים על כל אחד לשאול עצמו אם מקום העבודה גם תורם להתפתחות האישית. האם הוא מרגיש שהוא לומד, משתפר ומשכלל יכולות בזכות מקום העבודה. אם התשובה שלילית עליו לעשות חושבים. 

10. אתם מבזבזים זמן על מקום העבודה הלא נכון

מעבר לשכר ותנאי העסקה, מקום עבודה טוב מספק כר נרחב להתפתחות מקצועית ולהתנסות בפרוייקטים מאתגרים. מעצבים בתחילת דרכם מתפשרים ולו כדי להשיג דריסת רגל ולהשתלב בענף ודי בצדק. צבירת ניסיון (ושורה בקורות החיים) חיונית בכל מקצוע.

תגיות:  PhotoshopMaster, Yigal Levi, עיצוב, מעצב,  יגאל לוי, פוטושופמאסטר, המדריך המלא, קריירה, Design

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • Wix Twitter page